amadeuvives | I TANT QUE TOCA
18291
single,single-post,postid-18291,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-7.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.5.1,vc_responsive
 

I TANT QUE TOCA

pencil-918449_1280

15 ago I TANT QUE TOCA

Durant els últims mesos he tingut l’oportunitat d’explicar a diferents grups d’empresaris i professionals autònoms,  en què consisteix  el projecte de “desperta la teva empresa”. Després d’haver realitzat totes aquestes xerrades m’he adonat que les respostes que he rebut per part de les empreses les podem agrupar en tres grans grups.

En primer lloc trobem un un grup d’empreses que ha entès perfectament el concepte de despertar l’empresa, saben de la necessitat de tenir un pla estratègic per tirar endavant els seus negocis i en la majoria de casos han volgut que els ajudem en l’elaboració i la seva posterior execució.

El segon grup es l’oposat a aquest. Són empresaris que no creuen necessari tenir cap pla traçat. El dia a dia ja els va bé, (o així ho creuen), i no volen veure més enllà.

I en tercer lloc, l’últim grup, el que està format per tots aquells empresaris que tot i tenir molt clara la necessitat de marcar un camí i una pauta de treball, contesten que en aquest moment no ho poden fer perquè tenen molta feina i molts projectes en marxa. Per tant ara no és moment ni de parar ni de revisar res.

Dels tres grups explicats ens centrarem en el tercer, i només farem un apunt del segon grup, els que ni creuen ni volen fer res. Respecte d’ells direm que no es pot obligar a ningú a fer ni creure res. Només podem donar-los informació per tal que modifiquin el seu pensament, (cosa que esperem anar fent en aquest bloc).

Si ens centrem doncs en el tercer grup, l’experiència ens ha demostrat que és el col·lectiu que més esforços necessita. Son empreses plenament conscients que han de portar a terme una revisió i posada al dia dels seus negocis però senzillament diuen ara no puc. Ells mateixos diuen que han de millorar alguns aspectes, tenen clar que hi ha moltes coses que les estan fent malament,  però ara no poden revisar res. Si heu llegit el nostre apartat “d’activa el despertador”, ens entendreu perfectament,  quant diem que aquestes empreses tenen un bon producte o servei i una gestió impecable, però aquesta excel·lent gestió no respon a cap lideratge. En la majoria de casos no tenen més èxit que el de la seva pròpia gestió.

Estem davant una empresa amb actitud reactiva, que es mou a cop de vent, sense una orientació estable. I el que volem son empreses amb actitud pro activa, que vagin cap on elles han decidit que volen anar.

L’expert en màrqueting Carles Torrecilla explica en el seu llibre “El plan B”, que sense un pla, el nostre negoci es convertirà en una empresa oportunista que prendrà decisions basades en la subjectivitat o en l’estat d’ànim que tinguem en cada moment. Sense un pla, els propietaris de la nostra empresa seran els nostres competidors, ja que ells ens faran reaccionar a les seves activitats, cosa que produirà que amb el temps ens acabem adonant que l’empresa que tenim no es la que havíem pensat que volíem.

Segurament heu sentit parlar de la Llei Universal del Causa-Efecte,  penseu-hi,  res no existeix sense causa prèvia, i en les empreses tampoc. Els seus resultats (efecte), són conseqüència d’una bona planificació (la causa).

Dit d’una altra manera, segons Stephen R. Covey, les coses es creen dues vegades, hi ha una creació mental o primera i una creació física o segona. Penseu-hi, quant construïm una casa primer fem el plànol i després l’executem, si hem de fer un viatge,  abans planifiquem la destinació i busquem la millor ruta, si hem de pronunciar un discurs primer el pensem, etc. Per tant perquè quant el nostre objectiu és crear i dirigir una empresa ho fem sense planificació?, perquè ens sembla d’allò més normal? Perquè ens posem a treballar sense haver definit clarament que és el que volem assolir? Si no tenim missió no podem tenir visió, ni determinar el producte o servei que estem oferint, ni molt menys detallar aspectes de recerca, producció, màrqueting, de personal etc.

Segur que coneixeu moltes empreses i petits negocis que després d’un més d’activitat s’han vist abocats a tancar. I en el mateix local abans n’hi havia un altre que va durar una mica més, i segurament el que vindrà després d’ell aguantarà la temporada d’estiu i prou. Tots aquests negocis tancats, han començat ha fracassar durant la seva pròpia creació, (problemes de falta de capital, mala orientació del mercat, un producte o servei poc definit, i ràpid ràpid a pagar el lloguer i donar-se d’alta a hisenda per obrir la porta.)

Si ja esteu treballant, no cal tancar el negoci tres setmanes, la vostra activitat ha de continuar, però paral·lelament s’ha d’anar fent tot aquest pla estratègic i mica en mica anar-lo introduint fins que tot el que hi hagi sigui perquè vosaltres ho heu volgut en el vostre propi pla.

En quin punt us trobeu com empresa o professionals autònoms?, us heu despertat, esteu en procés ?, sou dels que no teniu clar si es necessari fer-ho? o per contra no teniu temps. Ja ho heu vist al principi, fins i tot Mafalda ens deia; “que l’urgent no passi sempre davant de l’important”.

Us proposo un exercici per tal que determineu la validesa del que heu llegit.

Detalleu 3 aspectes de la vostra empresa  que considereu son negatius o no son el suficientment bons i escriviu-los en un paper. Un cop fet, sota de cada un d’ells feu una ratlla vertical, a un costat poseu-hi què esteu fent per millorar-los, i a l’altre costat escriviu breument quines han estat les causes que us han portat a aquesta situació negativa.

Si heu pogut determinar les causes, ja teniu pistes de què no funciona.

Si no podeu escriure res al costat del què esteu fent per millorar o si el que heu heu escrit no us ha funcionat, ja teniu un punt de partida per revisar.

Comenceu a fer-ho, perquè això és ocupar-se del més important.

Tags:
No Comments

Post A Comment